Nem kell többé a bankok közbenjárására várnunk és nem várt meglepetésekre sem kell számítanunk hiteleinkkel kapcsolatban. Otthonról, közreműködés nélkül is elérhetjük az információkat, ugyanis ügyfélkapun át is lekérdezhetővé vált a KHR lista.
A KHR, azaz teljes nevén a Központi Hitelinformációs Rendszer a legfontosabb információforrás hiteleinkkel kapcsolatban. Ez egy olyan adatbázis, mely a banki ügyfelek teljes hiteltörténetét tartalmazza. A bankok ez alapján kapnak képet a hozzájuk forduló ügyfél adósságairól és korábbi banki kapcsolatairól.
Ezt tartalmazza a KHR lista
A KHR listát a pénzintézetek aktívan használják minden hitelbírálat során. Ebből kiderül, hogy az ügyfélnek milyen aktív hiteltörlesztései vannak, azokat meddig kell törlesztenie és mennyi a havi kötelezettsége. A lista a lezárt hitelek adatait is tartalmazza. Valójában a lista négy különböző terület információt dolgozza fel:
- hitelszerződések nyilvántartása
- hitelmulasztásokra vonatkozó információk
- bankkártya-visszaélések és csalás miatt elutasított hitelkérelmek nyilvántartása
- magáncsőd nyilvántartása.
A folyamatban lévő hitelek adatait addig tárolják, amíg az adósságot vissza nem fizettük. Ha a hitelszerződés rendben lezárul, akkor az adatokat is törlik.
Akinek tartozása van, mert a hitelt nem tudta visszafizetni, annak az adatai is a rendszerben maradnak mindaddig, míg a szerződést bank le nem zárja. Ha az ügyfél visszafizeti a tartozását, akkor a kifizetés után még egy évig tárolják az adatait. Ha viszont a tartozás nem térül meg teljesen, a banknak veszteséggel kell leírnia a tartozást, akkor az adatok még 5 évig láthatóak maradnak a KHR-ben. Az itt olvasható negatív információ pedig súlyos hátrányt, elutasítást jelenthet minden további hiteligénylés során.
A nyilvántartásban szereplő hitelekkel kapcsolatban a bankok az alábbi információkat töltik fel a rendszerbe:
- az ügyfél részletes személyes adatai
- a hitelszerződés dátuma, lejárata
- a hitel összege
- a még fennálló tőketartozás és a törlesztőrészletek összege
- ha volt ilyen, akkor a törlesztések elmaradása.
Saját hiteljelentés igénylése
Ügyfélként az az érdekünk, hogy tisztában legyünk a KHR-ben tárolt adatainkkal. Jogunk van megismerni azokat a háttérinformációkat, melyek alapján a bankok hitelkérelmeinkről döntenek.
A lista információi az ügyfelek számára eddig is megismerhetőek voltak, de csak nehézkesen tudtuk őket elérni. Ügyfélként nem férhettünk hozzá közvetlenül az adatbázishoz. A lekérdezést kezdeményezhettük egy banknál, vagy kérhettük postai úton is, közvetlenül a KHR-t üzemeltető szervezethez fordulva. Egy ideje volt lehetőség online lekérdezésre is, ám ez is több lépésből állt, külön űrlapot kellett hitelesíteni majd benyújtani. Ezt nemrég egyszerűsítették, így mára már elérhetővé vált a valóban egyszerű online lekérdezés is. Most már közreműködő szervezet nélkül, otthonról is megismerhetjük saját adatainkat. A lekérdezéshez nincs szükségünk másra, mint ügyfélkapus hozzáférésre.
Online lekérdezés Ügyfélkapuval
Az ügyintézést a magyarország.hu honlapon kell megkezdenünk. Itt a bal oldali menüsorban válasszuk ki a Közigazgatás jog menüpontot, majd ezen belül az Adatkezelés, adatszolgáltatás almenüt. Görgessük végig a megjelenő hosszú listát, melyben ABC-rendben megtaláljuk a Saját hiteljelentés témakört.
A gombra kattintva megtaláljuk a lekérdezéssel kapcsolatos információkat. Az ügyintézést a lap tetején található Ügyintézés indítása feliratú gombra kattintva kezdhetjük.
Kattintás után egyből a benyújtandó űrlaphoz jutunk. Kitölteni nem kell, a rendszer automatikusan beolvassa ügyfélkapus adatainkat. El kell fogadnunk a felhasználási feltételeket, majd ki kell választanunk, hogy milyen módon kérjük a választ. Kérhetjük postai úton és elektronikusan is, ügyfélkapus tárhelyünkre. A beküldésről szintén ügyfélkapun át kapunk visszaigazolást. Maga a hiteljelentés hivatalosan három napon belül készül el, de legtöbbször egy munkanapon belül megérkezik a kért dokumentum.